Frukostmuffins

3 dl havregryn
½ dl grahamsmjöl
½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 st ägg
1 dl socker
1 dl rapsolja
1 dl fil
1 st banan
1 dl blåbär
ev. hackade valnötter
 
Sätt ugnen på 225°
Blanda havregryn, mjöl, salt och bakpulver i en skål. Vispa ägg och socker lite poröst i en annan skål och tillsätt rapsolja och fil under omrörning. 
Blanda äggsmeten med havreblandningen. Rör ner nötterna och frukten/bären. Klicka upp i muffinsformar.
Större formar gräddas i nedre delen av ugnen i ca 15 min. Mindre formar i mitten, ca 8-10 min.
(Bananen, bären och nötterna kan givetvis bytas ut eller plockas bort, men jag tycker att bananen gör dem lagom söta och blåbären perfekt saftiga.)

Godast är dem färska, så om man som jag gör för en hel vecka rekommenderar jag att man fryser in dem och micrar dem på morgonen.

Kommentera

Ej synlig för andra besökare

Följ mig på twitter

“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”
H. Jackson Brown Jr.

© Linnéa Engblom | 2013

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”
Maya Angelou